Obóz Programistyczny AlphaCamp

Obóz programistyczny Alphacamp
(z elementami elektroniki i robotyki)

Obóz AlphaCamp programistyczny to wyśmienita okazja do rozpoczęcia przygody z programowaniem “od zera”, ale także do doskonalenia umiejętności programistycznych dla bardziej doświadczonych uczestników.

Poniżej znajdziesz opis poszczególnych poziomów zaawansowania.

Skupimy się na nauce krytycznego myślenia i myśleniu algorytmicznym, ponieważ każdy przyszły programista – bez względu na to, czy będzie rozwijał systemy sztucznej inteligencji w Google’u, tworzył nowe światy w grach Wiedźmina czy rozwijał własne start-up’y – będzie musiał przede wszystkim rozwiązać problemy – najpierw na kartce i w głowie, a dopiero w dalszej kolejności w komputerze.

Sam jestem programistą i wiem jak często ta umiejętność pomaga mi w rozwiązywaniu problemów w pracy i w codziennym życiu. Uczestników obozu programistycznego nie nauczymy w kilka dni programowania, mamy jednak zamiar nauczyć pewnego sposobu myślenia, który przygotuje ich do rozwiązywania bardziej skomplikowanych zadań – niekoniecznie tylko informatycznych. 

Uczestników oswoimy z różnymi językami programowania i pokażemy jak łatwo dzięki współczesnej technologii można ożywić roboty i urządzenia elektroniczne DIY (zrób to sam)!

Radek Brzózka

Poziomy zaawansowania

Początkujący programiści będą poznawali podstawowe pojęcia i struktury języków programowania poprzez zabawę na świeżym powietrzu oraz na zajęciach, na których będziemy wykorzystywali nowoczesne, interaktywne pomoce.

Najważniejsza część zadania zawsze rozwiązywana będzie w ich naładowanych pozytywną energią głowach. Zadba o to prowadzący zajęcia edukator(ka).

W grupie początkującej z komputerów nie będziemy korzystali prawie w ogóle, a tablety wykorzystamy okazjonalnie wychodząc z założenia, że to nie sprzęt, a umysł i wyobraźnia dziecka są najważniejsze w programowaniu. 

Tabletu użyjemy pierwszy raz dopiero po tym, jak korzystając z kartek, sznurków, pudełek i innych ‘analogowych’ pomocy nauczymy dzieci podstawowych pojęć – zmiennej, pętli, obiektów.

Pojęcia algorytmu będziemy uczyli się szukając skarbów w lesie, a programowania – pisząc ołówkiem na najzwyklejszej kartce. Nasze dzieci najpierw nauczymy mówić, a dopiero potem pisać programy komputerowe – tak, jak ma to miejsce w przypadku nauki naturalnego języka!

Grupa początkująca będzie korzystała także z robotów Skribot dostarczonych przez naszego głównego partnera technologicznego – firmę Skriware.

 

Do tej grupy zapraszamy dzieci, które miały już do czynienia z programowaniem (w szkole lub na zajęciach dodatkowych).

Bez znaczenia jest język/środowisko programowania. Wymagamy jednak aby dziecko znało i potrafiło zastosować w znanym sobie środowisku następujące pojęcia:

  • zmienna
  • typy zmiennych (liczba, ciąg znaków, itp.)
  • pętla
  • instrukcje warunkowe
  • funkcja

Podczas zajęć będziemy tworzyli proste programy wykorzystujące wszystkie wspomniane wyżej pojęcia stąd ich znajomość jest kluczowa.

Nawiązując do naszej filozofii skupiającej się rozwiązywaniu problemów, będziemy stawiali przed uczestnikami proste zadania, które będą musieli rozwiązać pisząc odpowiedni program. Skupimy się na znalezieniu algorytmu, a następnie na jego przetłumaczeniu na język zrozumiały dla komputera.

Ten sam program napiszemy w kilku językach (np. w Pythonie, PHP, C++), aby pokazać uczestnikom jak są one do siebie podobne. Nauczymy także dzieci samodzielnego szukania pomocy w internecie – jest to absolutnie kluczowa umiejętność, bez której trudno w dzisiejszych czasach rozwijać kompetencje w zakresie programowania.

Na zajęciach poświęconych elektronice i robotyce wykorzystamy płytki programowalne (Arduino lub analogiczne) do tworzenia prostych układów wykonujących określone zadania. Celem zajęć jest uwolnienie potencjału wyobraźni naszych uczestników i  zainspirowanie ich do szukania rozwiązań realnych problemów z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.

Do grupy zaawansowanej zapraszamy uczestników, którzy nie tylko znają podstawowe pojęcia wymienione w opisie wymagań dla grupy średnio zaawansowanej, ale programują już samodzielnie lub biorą udział w dodatkowych zajęciach z informatyki.

Główny nacisk w tej grupie położymy na rozumienie algorytmów i umiejętność przełożenia języka opisowego na język programowania (uczestnicy będą korzystali ze swojego ulubionego języka). Za przykład może posłużyć zaprogramowanie najprostszej metody sortowania – sortowanie bąbelkowe, które opisane jest np. tutaj. Wraz z naszymi programistami zamienimy pseudokod z linkowanego artykułu na kod w ich ulubionym języku (Scratch, Python, PHP, Java, itp.)

Poznamy także bardziej zaawansowane algorytmy i niektóre struktury danych wykorzystywane w ‘dorosłym’ programowaniu. Uczestników tej grupy będziemy uczyli identyfikowania głównego problemu i samodzielnego szukania najlepszego rozwiązania. 

Dodatkiem do programowania będą zajęcia z płytkami Arduino (lub podobnymi), które pokażą jak połączyć wiedzę programistyczną z jej praktycznym zastosowaniem do budowy urządzeń opartych na układach elektronicznych, czujnikach i serwomechanizmach. 

*) dla tej grupy zakładany wiek uczestników to 13 – 15 lat, ale jesteśmy elastyczni w przypadku młodszych uczestników, którzy potwierdzą wyższy stopień zaawansowania

Cena, terminy i ośrodki

Informacje o terminach i ośrodkach, w których organizujemy obozy w tym sezonie znajdą Państwo na stronie z kalendarzem Lato 2021.

Ceny obozów zostaną opublikowane wkrótce.